Hvor langt kan en mtb køre inden gearene er slidt?

Jeg så en der forleden spurgte hvor langt man kunne køre på en ”drivline”, dvs. Kassette, krank, kæde og andre af de elementære slid dele. Dette vil jeg prøve at besvare her under.

Først vil jeg starte med at sige at det er utroligt forskelligt fra person til person hvordan cyklen bliver slidt. Det kommer an på hvordan cyklen køres, og hvilken køre stil man som rytter har. Derudover er det selvfølgelig også vigtigt hvilket terræn man køre i, køre man kun landevej om sommeren bliver ens mtb selvfølgelig ikke lige så slidt som ham der køre i skoven om vinteren.

Der er også forskel på kvaliteten af gear, tandhjul osv. Der er stor forskel på en dyr og billig cykel i hvor hurtigt de bliver slidt. En billig mtb fra fx Bilka ville formentlig hurtigere blive slidt ned end en kvalitets cykel til omkring de 20.000 kr.

Tager man nu en cykel i en god kvalitet, og med nogle gode kvalitets stumper fra SRAM og Shimano, og er kørestilen hård, og bliver der kørt i skoven hele tiden, så vil man ca. Sige at kassette og kæde skal skiftes ved 1.000 km. Dette kan selvfølgelig variere meget.

Min egen cykel med SRAM PG970 kassette samt Shimano LX kranksæt har ved skrivende stund kørt omkring de 1.6-1.700 km og køre stadig fortrinligt. Her i skal dog også ligges at den bliver vedligeholdt og nusset om, kæden og tandhjul bliver ofte smurt (Som regel en gang hver uge) og den har derudover også kørt en del landevej. Min egen krank er dog ved at være slidt betydeligt på den største klinge.

Det kan altså variere utrolig meget hvor langt en mtb køre på en kassette, kæde og krank.

Som hoved regel bør man holde øje med hvornår gearene begynder at køre dårligt, dvs. Springe over, og begynde at skifte dårligere og dårligere.

Kan jeg smide en ny kæde på min brugte mtb?

Svaret er enkelt, det kommer an på hvor langt og hvor slidt tandhjulene er! – Hvis tandhjulene, dvs kassetten samt kranken (og i visse tilfælde pullyhjulene) er for slidte vil det aldrig køre godt, da den så vil takke over nogle tænder. Dette skyldes at tandhjul og kæde ikke er slidt sammen. I dette tilfælde kan man blive nød til at skifte kassette eller de forreste tandhjul, for at det passer til den nye kæde. Der er intet andet for. Selv prøvede jeg at skifte kæde da min cykel havde gået 1.500 km og den kørte slet ikke godt fordi tandhjulene var slidt til den gamle kæde. Da den gamle kæde kom på igen kørte den upåklageligt.

Kan jeg øge levetiden på min drivlinje?

Ja det kan du faktisk godt, hvis du skifter mellem to, ja måske endda tre kæder. Jeg har selv fået rådet om at skifte kæde for hver 500 km, men jeg vil nok sige at hvis hver kæde skal slides med tandhjulene bør man gøre det oftere hvis man køre mtb i skov. Jeg har hørt andre mtb ryttere der skifter deres kæder hver weekend, og dette er også nemt hvis man køber kæder med power link funktion. Jeg vil i et andet indlæg forklare hvordan power link funktionen virker.

Man siger at en kassette kan slide 2-3 kæder ned før den skal skiftes, men det kræver så også at du skifter dine kæder ofte så det hele bliver slidt sammen.

Det var lidt om drivlinjen på en mtb og om hvornår tingene bør skiftes. Der kommer muligvis guides og andet under dette emne, eller et nyt emne når jeg selv skal skifte.

Hvis din drivlinje er slidt ned kan du prøve at finde en ny ved eksempelvis CykelPartner der har et stort udvalg i kassetter, krankbokse, kæder samt mere.

This entry was posted in Artikel. Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>