Udskiftning/rensning af bremser – Avid Juicy Five

Princippet er nok det samme på de fleste hydrauliske skivebremser, men her er taget udgangspunkt i mine egne Avid Juicy Five bremser, hvor jeg har renset mine bremseklodser for at vise hvordan man afmontere bremseklodserne.

Læs her hvordan.

Jeg så mit snit til at lave en lille guide hvor jeg beskriver hvordan jeg har renset mine bremseklodser på mit hydrauliske skivebremse system. Du kan også bruge guiden hvis du skal have skiftet klodser, det er det samme princip.

Det første du skal gøre, er at løsne de to skruer der sidder og holder kaliberen fast til forhjulet. I mit tilfælde sidder der også en spacer på som også kommer af, når de to skruer løsnes.

Det er vigtigt at du IKKE røre bremsegrebet imens du har kaliberen afmonteret, da dette vil presse stemplerne længere ud, og det derfor vil være et større job at få disse ind igen.

Løsen de skruer du ser på billede nedenunder.

Disse to skruer skal løsnes

Når disse er løsnet skulle det gerne se sådan ud:

Nu er kaliberen løs, og vi kan derefter tage spacer, skruer og mellem stykker af og ligge det til side i den rækkefølge det skal sættes på igen. Husk også at der kan være forskel på længden af skruer, eller på hvordan spaceren skal vænnes, derfor bør du ligge det så du kan finde ud af at samle det igen.

Efter dette kan vi tage kaliberen ud og studere den lidt.

Vi ønsker at tage bremseklodserne ud til udskiftning, eller rensning i dette tilfælde. Der kan være flere grunde til rensningen, mine bremser pev en smule, og jeg synes derfor lige de skulle have en rensning. Vask, mudder og andet er altsammen noget der kan gå ind og sætte sig på bremseklodserne og kaliber, og derfor bør man lige kigge det igennem en gang i mellem. Du kender det sikkert også fra når du har vasket din cykel, og cykler afsted kort efter, så piver bremserne helt vildt grundet vandet.

Vi ønsker derfor at tage bremseklodserne ud. Dette gøres ved at trykke på den chrome dims bag på kaliberen, imens man med en tang eller fingrene (kommer an på om man kan få ordentlig fat) tager fat i bremseklodserne og lirker dem ud af kaliberen.

Ca. således:

Det er vigtigt at du vrikker forsigtigt med dem, en af gangen. Når du har fået begge ud, vil du muligvis få en lille “fjeder” med ud, hvilket er en slag metal dims der sørger for at bremseklodserne presses fra hinanden når du slipper grebet om bremsen. Hvis den ikke selv kommer ud kan det være nødvendigt at tage den ud selv, da det er meget nemmere når man skal montere bremseklodserne.

Den kan ses fra bagsiden af kaliberen, her.

Når den er ude har du de ting der skal renses, eller udskiftes, alt efter hvad du er til. Det kan dog være at fjederen ikke er med i det kit du har købt dig, og det kan derfor være at du foretrækker at rengøre den som jeg har gjort.

Delene ser således ud på Avid Juicy Five:

Her er forskellen så på om du vil rense dine bremseklodser og bremser, eller om du vil udskifte bremseklodserne.

Udskifter du dem skal du selvfølgelig bruge de nye klodser og springe frem til samling.

Rensning

Hvis dine bremseklodser stadig har nok belægning, og du derfor ikke vil skifte kan du rense dem i stedet. Dette gøres ved følgende:

Du tager et stykke sandpapir, gerne lidt groft i det, og sliber ellers på bremse belægningen. Du vil formentlig få en helt ny “farve” på bremseklodserne, i det al bremsestøv bliver fjernet. Du skal desuden passe på ikke at sætte alt for mange fedtede fingre på klodserne. Derefter laver du bare en gang almindelig rengøring på klodserne. Så skulle bremsefladen samt klodserne gerne se lidt bedre ud. Du kan desuden rengøre fjederen der adskiller bremseklodserne.

Det færdige resultat ser således ud:

Det var desværre lidt svært at tage et billede af det, men man skulle gerne kunne se at der er mindre bremsestøv, og klodserne igen er klar til en god tur i skoven.

Samling

Nu er det hele ved at være parat til samling. Jeg har rengjort bremsekaliberen inden jeg samler det hele, det kan man jo ligeså godt når man nu er i gang.

Vi skal have fjederen sat imellem bremseklodserne igen. Det skal sidde så de to spidser kommer til at sidde ud for det stykke hvor fjederen stikker et stykke op. Du skal gerne have det til at se således ud:

Billedet viser måske ikke tydeligt nok hvordan det er samlet, men der hvor fjederen er samlet, der skal de to dutter fra hver bremseklods også sidde.

Efter dette er det blot at sætte dem i kaliberen, således:

Derefter skal du presse bremseklodserne forsigtigt ind i kaliberen, og sikre dig at de sidder rigtigt. Dette kan du se omme på den anden side af kaliberen. Pres dem på plads og sikre dig at de sidder rigtigt. Du skal ikke bruge al for meget vold for at få dem på plads, så er dette nødvendigt har du muligvis gjort noget forkert, tag det ud og tjek for fejl.

Det skulle gerne ende med at se sådan ud:

Derefter er det blot at sætte det hele på igen i den rigtige rækkefølge.

Det er dog vigtigt at du kun spænder de to skruer der holder det hele på plads til, og ikke spænder det hårdt i første omgang.

Efter det hele er monteret skulle det gerne se sådan ud:

Husk: har du spacer på skal denne vende rigtigt. Da det ellers vil give problemer med kaliber og spændingen af skruerne.

Inden du spænder de to sidste skruer der holder hele molevitten på plads, så tag forbremsen og hold den så hårdt du kan. Dette retter kaliberen på plads så den sidder lige hvor den skal. Imens du holder godt fat på bremsegrebet spænder du nu de to skruer fast. For at få den bedste centrering af kaliberen er det vigtigt at skruerne ikke er spændt for hårdt inden du tager bremsen. Når du har spændt de to skruer så godt du kan, skulle du gerne kunne dreje hjulet rundt uden mislyde.

Herefter har du en velfungerende bremser som du gerne skulle kunne stole på ude på næste mtb tur.

God arbejdslyst ;o)

This entry was posted in Guide. Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>