Hvilken cykeltype skal jeg vælge?

En mtb er ikke blot en mtb, men er et begreb der dækker over mange forskellige genre af mountain bike. Se her mere om de forskellige typer.

I det følgende vil jeg prøve at beskrive nogle under genre af mtb, nogle af dem er ved at få større udbredelse i den danske cykelsport. Jeg har prøvet så godt jeg har kunne at dele det op i kategorier, men nogle vil måske opleve en mere flydende overgang i nogle cykler.

Cross Country eller XC

Dette er den mest udbredte cykel type, og den de fleste køre på. Her køre man typisk på skove stier, single track og meget andet. Cyklerne er bygget så de skal være lette at køre op ad bakke med, samtidig med at de også skal kunne køre ned ad bakker. Der findes et utal af cykler i denne kategori, og næsten alle mærker har en cykel tilhørende i denne kategori. Groft sagt kan den dog deles op i to grupper, nemlig HT (Hardtail) og fully (Full Suspension). Hardtail er hvor cyklen har en stiv bagende, hvor der ikke er en fjeder bagpå til at tage stødene ved eventuelle bump. En fully har derimod en bagdæmper bagpå, til at tage nogle bump for rytteren.

De fleste af cyklerne i denne kategori har en forgaffel med suspension, men nogle sætter også faste forgafler på. Langt de fleste har dog forgafler på. Vandringen på forgaflerne variere lidt, det mest normale er dog 100 mm, men det kan variere fra 80-110 mm. Som sagt er det mest normalt med 100 mm vandring på forgaflen.

All Mountain eller AM

Disse cykler kan ofte godt ligne en Cross Country cykel, men har den forskel at geometrien tit er en lidt anden. Samtidig har de oftest støre vandring på fjedrene. Vandringen går fra en 110 mm og op til 140-150 mm på AM cykler.

De fleste all mountain cykler er full suspension bike, men der findes ligeledes hardtails som blot har en lidt anden geometri og som har en større forgaffel. All mountain cykler er som navnet angiver cykler der er lavet til alle dele af bjerget. Det er dog ikke cykler der er perfekte til alt. En AM cykel halter oftest lidt efter XC cyklerne på vej op ad bakker, dette skyldes den større vandring og oftest bagdæmpere som giver efter ved hvert tråd. Ned ad er cyklerne dog bedre end XC cyklerne, og har en klar fordel i og med de kan klare større drops, og hop. All mountain cyklerne har også oftest en smule bredere dæk en cross country cyklerne. All mountain cyklerne kan køre flere af de forskellige genre, men gør sig selvfølgelig ikke særlig godt på downhill spor hvor der er ofte er brug for tungere og mere hårdføre cykler med større affjedring.

Cykel Cross

Jeg er ikke helt sikker på at man kan kalde det en mtb, da det måske endda er lidt mere hen ad i stilen racercykel. Der er dog nogle der mener cross cykler er bedre at investere i, i stedet for at køre cross country. Cykel cross cyklerne ligner en racer, og har derved ikke en suspension forgaffel i for eller bag. Tilgengæld har cykel cross cyklen en smule bredere dæk end en normal racer, og den har oftest racerstyr. Ved Cykel cross er gearingen ikke meget anderledes end en racer, og derved må man altså se sig nødsaget til nogle gange at trække op af diverse bakker mm når gearingen ikke kan følge med. I cykel cross sporten er det dog her hvor man hopper af cyklen og trækker den hurtigst muligt op ad bakken. Dvs. Forhindringerne behøves ikke blive taget på cyklen, bare de bliver klaret hurtigst muligt. En cykel cross cykel har oftest også placeret kranken (der hvor pedal armene er fast spændt) noget højere end almindelige racercykler, da de helst skal kunne køre over bump osv.

Downhill eller DH

Downhill er en meget voksende sportsgren, og rigtig mange begynder at købe og bygge downhill cykler. Cyklerne kan kendes på at de er full suspension cykler, og oftest har vandringer på 180-200 mm. Det er her ikke så vigtigt hvad cyklen vejer, men mere om at den kan holde til at få tæsk ned af en bjergside. Det er dog blevet mere og mere normalt med carbon rammer i downhill sporten. Cykel sporten går ud på at man finder en bakke, et bjerg eller lignende og køre ned. Det er det eneste cyklen kan, men den er til gengæld god til det. Downhill sporten er fyldt med adrenalin, og her går det yderst stærkt når der bliver kørt på de professionelle baner. Der er desværre ikke mange af disse baner i Danmark endnu, dette betyder ikke at man ikke kan køre downhill andre steder, men betyder blot at der ikke er mange af de rigtige baner. Der er pt tre baner i Danmark. En i Roldskov, en på Fyn og en på Sjælland. Downhill cyklerne kommer desuden ud for mange hop på vej ned af bakkerne, og er udsat for drops, kørsel på sten mm.

Freeride eller FR

Freeride minder faktisk en del om DH, der er måske en smule flere hop, og man køre muligvis lidt mere ligeud også. Vandringen er dog oftest lidt mindre på disse cykler, og nogle af dem har kun affjedring foran. Vandringen ligger på 140-180mm

Dirtjump eller DJ

Dirtjump minder meget om BMX, i hver fald på mange punkter. Her gælder det om at hoppe, og lave tricks i mens. Dirtjumps fås både med hård forgaffel, samt med affjedring som er det mest normale. De har desuden skivebremser (de fleste af dem) hvilket man ofte ikke har på BMX. Der er dog også ved at komme en anden form for dirtjump, noget der bliver kaldt urban dirtjump, hvor man køre en form for BMX/trial på sin dirtjumper inde i byen. Dirtjump foregår med fart over feltet, og er altid en spændende ting at se, da mange af de tricks de laver er rigtig fede.

This entry was posted in Generelt and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>